O-Ringens deltagare spenderade 112 miljoner

O-Ringen Borås 2015 kan nu summera den turistekonomiska omsättningen till hela 112 miljoner kronor.
 - En mycket glädjande siffra för oss och för de regioner och kommuner som bidrar till den upplevelse vi ger deltagarna, säger O-Ringens Vd Henrik Boström.

En undersökning gjord av Rubin Research har direkt efter arrangemanget mätt deltagarnas konsumtion av boende, mat och nöjen. Resultatet visar att hela 112 miljoner kronor konsumerats, varav cirka 34 miljoner kronor från de utländska deltagarna.

- En trend är att deltagarna stannar längre i regionen, att man passar på att kombinera tävlandet med att turista och uppleva saker både före och efter tävlingen, säger Henrik Boström.

Utöver den här siffran tillkommer anmälningsavgifter till tävlingen och resor till och från Borås.

– O-Ringen Borås 2015 har dragit in stora summor till regionen och vi hoppas att Borås Stad och övriga kommuner i regionen känner sig nöjda med vad vi genomfört. Enligt undersökningen vill 74% av besökarna komma tillbaka till regionen i framtiden, vilket får ses som ett gott betyg för regionen och vårt arrangemang, säger Maria Krafft Helgesson, generalsekreterare O-Ringen Borås 2015.

Toppbetyg för arrangemanget

Undersökningen har inte bara handlat om ekonomi, utan också om hur deltagarna uppfattade O-Ringen i Borås på olika områden. Årets O-Ringen får mycket höga betyg på evenemangsupplevelsen och är det bästa arrangemanget sedan 2011 då tävlingarna genomfördes i Hälsingland. Helhetsbetyget får betyget 4,4 på en femgradig skala. Särskilt sticker parametern ”den sportsliga kvaliteten” ut, med betyget 4,5. Där överträffar man klart index i jämförelse med andra stora deltagarevenemang i Sverige.

- Det är en viktig signal i vårt arbete att bygga varumärket O-Ringen, säger O-Ringens Marknadschef Patrik Söderqvist.

Den 51:a upplagan av O-Ringen lockade hela 18 058 deltagare som tillsammans gjorde 72 034 starter.

Copyright © 2015 O-Ringen AB. Alla rättigheter förbehålls.   |    En webbsida från Limepark byggd i SiteVision