Var rädd om fötterna

Inför O-Ringen i sommar träffade vi Ann Lindström, ordförande i Sveriges Fotterapeuter, för några fotriktiga tips för att skona idrottande fötter på bästa sätt.

Fötter

Många av oss känner säkert igen en del av fotproblemen som kan uppkomma när man idrottar och när fötterna spenderar mycket tid i svettiga träningsskor. Fotterapeut Ann Lindström guidar oss kring de vanligaste problemen och ger råd och tips om hur du bäst tar hand om dina fossingar.

Vilka problem är vanliga vid idrott med gymnastikskor och svettiga varma fötter?
Sprickor mellan tårna och blåsor kan lätt uppstå om man har svettiga och varma fötter. Blåsor föregås ofta av en rodnad och irritation i huden. Huden kan vara inflammerad/skadad och det översta lagret släpper. Mellanrummet fylls av en klar vätska som är till för att skydda huden. Friktion är det vanligaste skälet till att det blir en blåsa.

Vad är viktigt att tänka på vid val av träningsskor?
Att man köper rätt sko för rätt aktivitet. Är det inomhusjympa så kan sulan vara lite smidigare och tunnare. Tränar man löpning så behöver man en stabilare sko, om man är ovan. Tänk på att hitta en sko med stabil hälkappa, bra stöd och en sko som är vridstyv. Prova gärna ut skon genom att gå/springa på ett löpband.

Hur preparerar man fötterna bäst inför ett långt lopp?
Se till att fötterna är rena och naglarna klippta, inte för korta dock. Spring inte i gamla utslitna skor och strumpor med dålig passform. Tänk på att det bästa är om skorna inte är helt nya utan att man har sprungit i dem några gånger innan. Unna dig gärna en fotbehandling hos en fotterapeut. Då vet du att du får en hel översyn av dina fötter

Om man redan fått problem, vad kan man göra för att klara av ett lopp?
Det beror vilket problem det är. Är det ett skavsår, så kan man tvätta sina fötter och sätta på ett Compeedplåster över blåsan. Är det en förhårdnad eller liktorn som gör ont eller ett nageltrång så är det bra att boka tid hos en fotterapeut.
Om du har du stukat din fot och den är svullen eller gör ont - vila och beställ tid hos din läkare.

Hur yttrar sig fot- och nagelsvamp på fötter och är det vanligt när man sportar?
Om det kliar under foten eller mellan tårna kan det vara svamp. Svamp gör huden flagig, den kan svida och spricka mellan tårna och huden rodnar. Fotsvamp smittar, det är viktigt att komma ihåg. Den sprids ofta i fuktiga miljöer som omklädningsrum och duschar. Torka fötterna noggrant efter dusch med ren handduk och det är extra viktigt att torka torrt mellan tårna. Strumpor i bomull är att föredra eller sportstrumpor som släpper igenom fuktigheten. Lufta fötterna ofta.

När behöver man/bör man kontakta en fotterapeut och när bör man kontakta en läkare?

Gå till fottterapeut först. Hon/han kan hjälpa dig till en bra behandling och kan bedöma om det finns behov av att skickar dig vidare till en läkare.

Hur förebygger man bäst för att slippa fotproblem när man tränar mycket?
Det är bra att träna sina fötter med fotgymnastik så att man bibehåller rörligheten i fötterna, och även att stretcha musklerna i fötterna efter sitt träningspass. Se till att du alltid har bra skor som passar för just din träning.

Individuellt utprovade sulor kan du hitta hos ortopedteknikern på träningsbutiken eller på den ortopedtekniska avdelningen på sjukhuset eller andra fristående butiker på stan.

Dina tips för en veckovis omsorg av fötterna?
* Håll dina fötter torra och rena
* Var noga med att torka dig väl särskilt mellan tårna, när du har duschat.
* Gå inte barfota i våtutrymmen såsom simhallar eller gymnastiksalarsalar.
* Ha skor och strumpor som passar dina fötter.

Copyright © 2015 O-Ringen AB. Alla rättigheter förbehålls.   |    En webbsida från Limepark byggd i SiteVision