Anne-Margerethe laddar för O-Ringen i Sälen

Vinnare 2008 och 2015, nu laddar Anne-Margerethe för Sälen 2016 och VM i Strömstad-Tanum. Här delar hon med sig av träningstips och kartklipp från 2008.

anne margeretha

Snart bara tre månader kvar till O-Ringen i Sälen, hur har du det just nu?
Våren har just kommit till Oslo, och den 9 april var första gången när jag tränade teknik på kartan där vi bor. Härligt att kunna köra på barmark hemifrån igen!

Hur har vinterträningen varit?
Bra. Jag fick en skada under VC-finalen i Schweiz i oktober 2015 brusten vadmuskeln ( "gubbvad?"), och tog därför sex veckor paus från löpningen. Efter det har jag långsamt byggt upp mig för att klara löpningen igen; ökade med 1 timme per vecka till 10 timmar löpning per vecka från vid nyår. Nu kör jag 12 timmar per vecka och har fokus på att förbättra innehållet - mer teknik / terräng bland annat. Jag reser inte mycket på vintern med hänsyn till familjen, så jag kommer att göra min träning gradvis mer specifik nu under våren.

Vad är höjdpunkterna under 2016?
Helt klart är det O-Ringen och VM. Jag kör inte VC eller EM i vår, eftersom jag vill bygga upp mig för en bra sommarform och begränsa den tid jag är borta från familjen.

Vad är ditt mål 2016?
Jag hoppas att slåss med de bästa både under O-Ringen och VM.

Vad ser du mest fram emot i Sälen?
Det ser ut att bli ett rekord O-Ringen med väldigt många bekanta som deltar. I år är vi troligen över 100 från Nydalens SK, många familjer, och en bra miljö för våra barn. Vårt äldsta barn (5 år i sommar) ska på sitt fjärde O-Ringen. Förra året var förmodligen det största för honom att besöka tältet med H16 killarna i Nydalen, och att handla i lakritsremmar. Sportsligt ser jag fram emot toppterräng, tuffa banor för eliten och ett mycket bra startfält. Och så beställer jag extra fint väder den dagen vi tar liften till starten: Vi som sprang 2008 glömmer aldrig liften upp till start i solsken, med sikt ner på alla löpare på fjället.

Hur förbereder du dig för Sälen?
Ser till att jag har lite överskott i både huvudet och benen. Inför O-Ringen 2015 tränade jag 13 timmar löpning per vecka fem veckor i rad, sedan trappade jag ner rejält de fyra sista dagarna innan tävlingarna började, 2 vilodagar och 2 timmar löpning på 4 dagar.
Inför O-Ringen 2008 läste jag faktiskt alla tekniktips i O-Ringentidningen, och det gör jag nu också.
Kanske inte de sista dagarna, men lite tidigare under säsongen så att jag bara kan repetera lite när det är dags. Jag gillar att träna på kurvbilden, det tror jag också är relevant för Sälen.

Tips till andra som ska springa i Sälen?
Ta det lugnt! Det är väl inget man måste nå förutom sin egen starttid, så använd gott om tid på arenan och ha fina dagar med både klubbkamrater och andra. I Borås 2015 tror jag att vår familj var ganska bra på det. Vi åkte buss till arenorna efter frukost, först tog min make en bana med fri starttid eftersom vårt yngsta barn är för ung för barnpassningen, så sprang jag medan han tog barnen på knatteknat, vi tog bussen tillbaka till O-Ringentorget, middag där innan prisutdelningen och sedan gick vi hem till husvagnen med barnen fulla av nya intryck. Vi ritade in våra vägval, diskutera både det och andra saker med klubbkompisar; var finns ett ställe att ladda din mobil? Nej, hellre stänga av den ... Det var långa men mycket trevliga dagar.

Här nedan kan du se och läsa hur Anne-Margerethe orienterade på en sträcka under O-Ringen i Sälen 2008:

Sträcka 5-6 från etapp 4, medeldistans 2008.
Sträcka kan nog lösas på flera olika sätt, men jag började bakifrån och ville ta kontrollen från de två stenarna; den sista i kombination med en sänka. För att ta mig dit var det bra att veta var jag korsade den sista tydliga sänkan med stenbotten, halvvägs på sträckan.
Därifrån till stenarna bör jag se först fåran (prickad brun linje) över/till höger och sen lite förändring i kurvbilden under/till vänster lite före den första stenen in mot kontrollen. Första halvan av sträckan kan man hålla höjden och notera när man passerar några små sänkor/höjder före de tre stora sänkorna ska passeras.
Jag minns inte så bra skillnaderna i de gula nyanserna på kartan men de gröna prickarna och sträcken var bra att läsa på - till exempel när jag passerade den andra av de tre stora sänkorna.

Man kan också springa rakt på överallt och sikten är bra, så kompassen är guld värd. Jag tycker ändå att det ibland kan vara bra att sapringa en bit från strecket för att få bra detaljer att läsa på längs sträckan och en bra sista säkra.

Lycka till i sommar till alla som ska springa i Sälen :)

Kartklipp

Copyright © 2015 O-Ringen AB. Alla rättigheter förbehålls.   |    En webbsida från Limepark byggd i SiteVision