Utflyktsförslag

Destination Uppsala tipsar

För det kommunala bolaget Destination Uppsala AB är huvuduppgiften att marknadsföra staden och skapa intäkter och utveckling för besöksnäringen. För dem är O-Ringen 2020 ett av de största arrangemangen som de samarbetar med. Både i antal besökare och arrangemang under många dagar.

Anna Lindström, chef för Uppsala Convention Bureau är den som har nära kontakt med O-Ringen, tillsammans med Jonas Ekebacke, som är projektledare med inriktning på nya idrottsevenemang. De tycker att organisationen med huvudbolaget O-Ringen AB och den separata utförardelen med O-Ringen Uppsala 2020 är mycket bra.

Jonas har gjort studiebesök på de tre senaste O-Ringen i Borås, Arvika och Örnsköldsvik. Anna debuterade som besökare i Ö-vik och hon beskriver det som att hon blev ”helt såld”, fantastiskt med uppbyggnad av arenor och alla funktionärer som hjälpte till.

- Häftigt att se hur det byggs upp och sedan plockas ned på kort tid.

Nåsten och Lunsen är de tävlingsområden som ligger stadsnära, där Lunsen sticker ut som mytomspunnet. Både Jonas och Anna vet var de ligger och Jonas har cyklat i Nåsten. Anna konstaterar att ut i dessa områden går hon inte ensam, vill inte riskera att komma vilse.

Vilken betydelse för Uppsala har ett sådant här arrangemang?

- Enormt stor, svarar Anna och förklarar:

- Det är mitt i sommaren när vi normalt inte har några större evenemang. Besöksnäringen får nu drygt 20.000 människor under en hel vecka. Dessutom hoppas jag att Uppsalas invånare passar på och kommer och tittar på tävlingarna.

- Förhoppningsvis ger arrangemanget ett stort överskott ekonomiskt till klubbarna för att utveckla den lokala verksamheten. De mjuka värdena är också viktiga.

Anna ser också att även om deltagarna primärt kommer för att orientera, så kan det ge mersmak att åter besöka Uppsala vid senare tillfällen. Hon framhåller också möjligheten att mellan kommuner överföra kunskap på liknande sätt som de olika årens O-Ringenarrangörer gör till varandra.

Har ni inblick i hur O-Ringens organisation är uppbyggd?

- Vi har extremt bra inblick, svarar Anna blixtsnabbt. Vi har använt Henrik Boström, VD för O-Ringen AB, som föreläsare och mentor till andra evenemang. Hon berättar vidare att de haft många möten med Jens Lindquist, generalsekreterare för O-Ringen 2020, som ger oss mycket bra information om planeringen inför arrangemanget.

- Som person är han dessutom en strålande budbärare för devisen ”dela glädjen”!

Vad får besökarna inte missa när de kommer till Uppsala?

- Uppleva varma sommarkvällar med möjlighet till det stora utbudet i stan, svarar Jonas.

- Ta del av både de offentliga och privata kulturupplevelser som finns, framhåller Anna.

Att det kommunala marknadsföringsbolaget Destination Uppsala och O-Ringen redan har ett tydligt samarbete, är mycket värdefullt. Anna Lindström och Jonas Ekebacke konstaterar att O-Ringen Uppsala 2020 kommer att bli ett av de största arrangemangen som genomförts i staden sett till antal besökare som dessutom stannar i över en vecka.

PER-OLOF SVENSSON
text & foto

Copyright © 2014-2018 O-Ringen AB. Alla rättigheter förbehålls.   |    En webbsida från Limepark byggd i SiteVision