O-ringen

Vår vision

O-Ringen är världens största orienteringsäventyr. Under femårsperioden 2021-2025 fokuserar sin verksamheten på tre områden - Hållbarhet, Upplevelse och Profilering med visionen att:

”O-Ringen ska vara en välkänd hållbar upplevelse”
”Vi lyckas med detta genom att fokusera på Gemenskap, Kloka val och Kommunikation”

Fokusområde Hållbarhet

En hållbar utveckling av O-Ringen handlar om att hitta en balans mellan social, miljömässig och ekonomisk hållbarhet som gör att vi kan fortsatta skapa möjligheter för befintliga och kommande generationers deltagare att dela gemenskap, glädje och upplevelser på O-Ringen. Vi ska göra aktiva och kloka val för en balanserad och optimerad hållbarhet. Vårt arbete och våra mål kring hållbarhet ska bidra till de globala hållbarhetsmålen som därmed är övergripande

Övergripande koppling till de globala hållbarhetsmålen:

Globalt mål 3: ”God hälsa och välbefinnande”
o Genomsnittlig nöjdhet på 4,4 (av 5) för samtliga tre kategorier varje år
Deltagare, Funktionärer, Värdkommun

Globalt mål 5: ”Jämställdhet"
o 50/50 representation av kvinnor/män i samtliga tre kategorier varje år
Anställda, Lokal ledningsgrupp, Funktionsansvariga lokalt

Globalt mål 12: ”Hållbar konsumtion och produktion”
Minska den totala mängden avfall respektive matsvinn med 25 % till 2025 (jmf
2019) för att sedan halvera till 2030

Globalt mål 13: ”Bekämpa klimatförändringarna”
Minska utsläppen per kategori med 25 % till 2025 (jmf 2019) för att sedan halvera
till 2030:

  • transporter av gods innan och under O-Ringen
  • deltagarnas transporter till O-Ringen
  • busstransporter av deltagare under O-Ringen

Globalt mål 15: ”Ekosystem och biologisk mångfald”
Inga bestående skador på ekosystem och biologisk mångfald i våra tävlingsområden.

MILJÖMÄSSIG HÅLLBARHET
Vi vill bidra till miljömässig hållbarhet genom att ta tillvara på naturens resurser och utifrån arrangemangets förutsättningar minimera den negativa påverkan vi har på naturmiljö och samhälle.
MÅL
Ett snitt inom varje kategori på minst 4 (skala 1-5) för påståendet:
”O-Ringen är ett miljömässigt hållbart arrangemang”
• Funktionärer
• Partners
• Deltagare
Genomsnittlig nöjdhet på 4,4 (av 5) för samtliga tre kategorier varje år

SOCIAL HÅLLBARHET
Vi vill att det ska vara socialt hållbart att engagera sig i O-Ringen. Alla ska uppleva att O-Ringen var
givande och roligt och att de egna förväntningarna infriades. För att lyckas med det ska ledarskap och
arbete präglas av delaktighet i syfte att skapa känslan av att vara del av ”ett O-Ringen”.

MÅL
Ett snitt inom varje kategori på minst 4 (skala 1-5) för påståendet:
”Det var givande och roligt att vara en del av O-Ringen (ort och år)”
• Funktionärer
• Medarbetare
• Partners

EKONOMISK HÅLLBARHET
O-Ringen ska ge våra funktionärsföreningar och svenska orienteringsrörelsen en ersättning som möjliggör kontinuerlig utveckling av orienteringssporten på lokal, nationell och internationell nivå. Deltagarna ska samtidigt känna att de fått valuta för pengarna.

MÅL
• Ersättningen till funktionärsföreningarna ska vara minst 4 500 000 kr
• Svenska Orienteringsförbundet ska få ut sin licensavgift
• Att O-Ringen AB ska ha ett resultat på 1 000 000 kr
• Deltagarenkäten ska ge en NPS på mellan 0-10 för ”Valuta för pengarna”

Förutom hållbarhet har vi fokusområdena upplevelse och profilering. Ni hittar vår strategi i sin helhet här Pdf, 1 MB..